Dispeceratul comun ISU-SAJ Covasna a fost înființat în baza dispoziţiei comune a Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Sănătăţii şi Serviciului de Telecomunicaţii Speciale în anul 2013, care funcționează în incinta ISU și care preia apelurile de urgenţă 112 din competenţa celor două structuri. .
ATRIBUȚIILE DISPECERATULUI MEDICAL
- Preluarea apelurilor pentru urgențe medicale din Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112.
- Preluarea apelurilor pentru activități de transport asistat sau neasistat de la unitățile sanitare ale judetului Covasna.
- Inregistrarea apelurilor în format electronic, triajul urgențelor și transmiterea datelor către echipajele Serviciului de Ambulanță Județean și a Serviciului Mobil de Urgență Reanimare și Descarcerare specificand echipajul/echipajele care se vor deplasa.
- Coordonarea activității serviciilor medicale în prespital păstrând legătura cu echipajele de intervenție, primind rapoarte despre intervenții și asistând echipajele de prim ajutor sau echipajele de urgență fără medic indicind modalitatea de rezolvarea a cazului pe baza raportului primit.
- Transmiterea datelor prin terminalul radio la autosanitare.
- Urmarirea prin sistemul GIS/GPS a ambulanțelor și a autospecialelor de intervenție de urgență dotate cu sisteme de localizare și urmărire prin satelit.
- Transferul convorbirilor telefonice, dacă este cazul, direct la subdispeceratul agenției care are prioritate.
- Transmiterea datelor prin linie telefonică directă și terminal computerizat se va efectua, dupa caz, către: Serviciul Mobil de Urgență Reanimare și Descarcerare Covasna, Inspectoratul pentru Situații de Urgență al județului Covasna, Inspectoratul Județean al Poliției, Comandamentul Jandarmeriei Județene.
- Păstrarea bazelor de date pentru intreaga activitate a dispeceratului.
- Inregistrarea convorbirilor telefonice și radio de pe terminalele proprii și păstrarea acestora arhivate în format electronic.
PERSONALUL PERMANENT
- Dispecer / telefonist / radiotelefonist
- Coordonator Medical – asistent medical sau medic
- Ofițer de servici
MODUL DE FUNCȚIONARE ȘI PRELUAREA APELURILOR PENTRU CAZURILE MEDICALE
- La preluarea apelului, numărul de telefon și adresa apelantului vor apărea automat pe ecran; în caz contrar, dispecerul va completa datele privind numărul de telefon de la care se anunță și adresa.
- În cazul în care este o solicitare medicală, în urma completării fișei 112, dispecerul va trece la fișa medicală unde va pune întrebările specifice și va alege protocolul cel mai potrivit.
- După stabilirea gradului urgenței (cod roșu, galben, verde) dispecerul transmită cazul către coordonator medical. În cazurile medicale unde dispecerul nu poate clarifica gradul urgenței, acesta va transfera convorbirea către coordonator medical. La primirea fișei de dispecer, coordonatorul medical va confirma gradul urgenței și va decide care echipaj / echipaje se vor deplasa.
- La sosirea echipajului la locul intervenției, șeful echipajului va transmite un bilanț scurt despre situația și starea pacientului / pacienților, medicului coordonator, care la rândul său, va lua decizia de a trimite sprijin dacă consideră că este necesar sau va indica șefului de echipaj conduita de urmat în cazul în care acesta este asistent sau paramedic în cadrul unui echipaj de urgență sau de prim ajutor.
- În cazurile și situațiile grave, la distanțe ce necesită o deplasare de lunga durată cu ambulanța, coordonatorul medical va alerta elicopterul SMURD.
- În cazurile în care au loc accidente colective, accidente grave sau cazuri deosebite ce necesită intervenții speciale, coordonatorul medical va informa imediat Centrul Operativ pentru Situatii de Urgenta al Ministerului Sanatatii.
- Coordonatorul medical va urmări împreună cu dispecerii toate ambulanțele aflate sub urmărire prin satelit și statutul acestora (în intervenție, liber, etc.) pentru a trimite ambulanța cea mai apropriată de incident.
- În cazurile cu funcțiile vitale amenințate și în situațiile critice, coordonatorul medical va trimite cel mai apropiat echipaj de urgență sau prim ajutor.
- Primul echipaj sosit va transmite un bilanț care confirmă sau infirmă gravitatea cazului, ulterior se vor realoca resurse în funcție de gravitatea cazurilor.
TRIAJUL URGENȚELOR MEDICALE PRIN PROTOCOL
Urgentele medicale vor fi triate conform protocoului de dispecerat clasificându-le în 3 categorii, dupa cum urmează:
URGENȚE COD ROȘU
Sunt urgențele vitale sau situațiile critice care necesită intervenția rapidă a unui echipaj de reanimare TIM sau în lipsa acestuia, a unui echipaj de urgență cu medic EMU.
- Pâna la sosirea echipajului de reanimare sau de urgenta, dispeceratul poate sa trimita concomitent un echipaj de prim ajutor din apropierea locului de interventie, care sa inceapa masurile de prim ajutor in asteptarea echipajului de reanimare.
- Deplasarea la aceste cazuri se va efectua utilizind sistemul de alarmare (girofar, sirena) alegind cea mai rapida/scurta cale, incalcand regulile circulatiei, daca este necesar, evitand a pune in pericol viata participantilor la trafic sau viata echipajului autospecialei.
- La sosirea primului echipaj la locul interventiei, se va transmite un bilant al starii pacientului / pacientilor catre medicul coordonator.
- La sosirea echipajului tip C, medicul din cadrul acestui echipaj va prelua comanda la locul interventiei si va stabili conduita terapeutica, informind dispeceratul despre starea pacientului, masurile terapeutice si destinatia la care se va transporta pacientul.
- In situatia in care un echipaj de urgenta sau de prim ajutor este trimis la un caz care se dovedeste a fi de cod rosu, echipajul aflat la locul interventiei va informa imediat dispeceratul, in vederea trimiterii unui echipaj cu medic.
- La urgentele de cod rosu alertarea echipajelor si plecarea se va face in maximum un minut, iar timpul de sosire la locul interventiei in municipiu nu va depasi 15 minute, la cel putin 90% din cazurile de urgenta (art.92 din Legea nr. 95/2006, Titlul IV).
URGENȚE COD GALBEN
Acestea sunt urgențele care nu sunt cu implicații vitale imediate însă care se pot agrava în timp, dacă nu li se acordă asistență medicală adecvată și pacientul nu este transportat la o unitate sanitară adecvată.
- Aceste urgente pot fi asigurate de echipajele de urgenta ale Serviciul Judetean de Ambulanta si de echipajele de prim ajutor ale SMURD.
- Dupa caz, Coordonatorul Medical va trimite un echipaj de prim ajutor din apropierea locului de interventie urmat de un echipaj de urgenta de la punctual cel mai apropiat.
- In deplasarea la aceste cazuri ambulantele vor utiliza sistemul de alarmare (girofar, sirena) intermitent, incercind sa incalce regulile circulatiei cat mai putin posibil.
- Primul echipaj sosit, cit si echipajul de urgenta vor transmite un bilant asupra starii pacientului dispeceratului central.
- In cazul in care echipajul de urgenta trimis nu are medic in componenta, acesta va actiona in limita competentei echipajului, iar in lipsa medicului, echipajul este obligat sa transporte pacientul la o Unitate de Primiri Urgente sau la o unitate sanitara conform indicatiilor medicului coordonator.
- In cazul in care cazul se dovedeste a fi un cod rosu sau se modifica in cod rosu, echipajul aflat la locul interventiei este obligat sa informeze dispeceratul in vederea trimiterii unui echipaj de tip C1/C2.
URGENȚE COD VERDE
Acestea sunt cazuri care necesită asistență medicală sau transport medical dar care suportă o amânare, neavând caracter de urgență.
- Cazurile din aceasta categorie vor fi asigurate de echipaje de urgenta , medic al compartimentului de consultatii la domiciliu, echipaje de transport, etc. conform starii pacientului si serviciului solicitat de apelant.
- La sosirea la locul interventiei, se va transmite un bilant al cazului dispeceratului central iar in cazul in care se dovedeste ca pacientul se incadreaza in cod galben sau rosu, echipajul prezent va anunta imediat dispeceratul in vederea trimiterii unui echipaj adecvat.
Tipul echipajelor medicale ale Serviciului de ambulanta ce deservesc urgentele in Judetul Covasna:
Echipaje de urgenta cu medic C2.
Echipaje de urgenta B2.
Echipaje pentru consultatii la domiciliu.
Echipaje de transport neasistat.
In cazul unor accidente in masa, calamitati, etc., echipajele de transport si resursele utilizate pentru codul galben si verde se disponibilizeaza pentru codul rosu fiind utilizate in acordarea primului ajutor si a transportului.
ROLUL COORDONATORULUI MEDICAL
- Preluarea și ascultarea apelurilor preluate de dispeceri.
- Verificarea și confirmarea sau modificarea deciziilor.
- Urmărirea intervențiilor ce au loc în prespital.
- Menținerea legăturii cu diferite echipaje și modificarea destinațiilor în funcție de cazuri și de echipaje disponibile.
- Urmarirea mișcării ambulanțelor și a autospecialelor dotate cu sisteme de urmărire prin satelit.
- Menținerea legăturii radiotelefonice cu echipajele din teren.
- Coordonarea intervențiilor medicale ale echipajelor de prim ajutor sau de urgență fără medic la bord.
- Informarea managerului / asistentului șef SAJ asupra neregulilor ce apar în timpul turei.
ROLUL DISPECERULUI
- Preluarea apelurilor conform protocolului.
- Alocarea resurselor la fișa de caz medical după decizia coordonatorului medical.
- Transmiterea fișei de caz medical către resursa alocată și alertarea echipajului respectiv radiotelefonic.
- Menținerii legăturii telefonice cu apelantul în cazurile grave pâna la decizia finală a coordonatorului medical și trimiterea unui echipaj.
- Transmiterea datelor de prim ajutor apelantului, acolo unde este cazul, pâna la sosirea echipajului trimis utilizând protocoalele prestabilite.
- Transmiterea apelului telefonic către subdispeceratul cerut sau către coordonator medical acolo unde este cazul.
- Menținerea legăturii radiotelefonice cu echipajele din teren.
- Urmărirea mișcării ambulanțelor și a autospecialelor dotate cu sisteme de urmărire prin satelit.
ACCESUL LA DATE
Dispecerii și coordonatorii medicali au acces la datele din calculatoarele aflate în dispecerat fiind obligați să păstreze confidențialitatea datelor conform reglementărilor legale în vigoare.
ACCESUL ÎN DISPECERATUL COMUN
Accesul în dispecerat din partea SAJ Covasna este permis doar personalului din tura respectivă (dispecer/coordonator medical), managerului general, asistentului șef, coordonatorului medical șef sau locțiitorilor acestora. Vizitele oficiale în dispecerat pot fi efectuate cu un aviz prealabil (cel puțin o ora) și cu aprobarea managerului.